Да изпревариш тенденцията (2)


…. (2 част)

Продължаваме темата за връзката между технологиите и растежа при малкия и среден бизнес, която започнахме в предишната си публикация.

 

Уроците на лидерите

В петте изследвани държави BCG изучават малки и средни предприятия в широк спектър от индустрии и пазари по един единствен критерий: резултатите от приложението на инструментите на ИКТ. Те събират данни за приложението на информационните технологии, идентифицират моделите на употребата им, описвайки подхода на собствениците и ръководителите им към присъщите им възможности. Съотнасят тези данни с бизнес показателите на компаниите през последните три години, фокусирайки се върху оборотите и работните места, в търсене на връзки с подобрените им показатели.

 

Според моделите на усвояване и употреба на ИКТ изследването групира МСП в три категории:

  • Лидерите

Те използват разнообразни технологии за повишаване възможностите на бизнеса си и имат способностите да си служат с мощна комбинация от облачно базирани решения и услуги, онлайн, социални и мобилни възможности; Voice over Internet протокол и оповестяване, както и повишаващ производителността им хардуер и софтуер.

Технологични лидери сред малките и средни фирми

Технологичните лидери първи възприемат всички технологични нововъведения

Отличава ги желанието им да яхнат последната технологична вълна. Те използват облачни услуги, като съхранение на данни, софтуер за управление на отношенията с клиентите (CRM) и анализ на „големи данни“; те са в състояние да изграждат софтуерни програми и облачни платформи и използват IT услугите за онлайн управление на инфраструктурата си.

Растежът на технологичните лидери изправарва този на БВП

Технологичните лидери се развиват с по-бързи темпове от тези на БВП

Темпото, с което лидерите изпреварват останалите МСП е колкото впечатляващо, толкова и устойчиво във всички изследвани държави.

  • Последователите

Те прилагат широко утвърдените технологични инструменти, а много от тях прилагат и по-напредналите. 60% от тях например поддържат корпоративен уебсайт, 30% прилагат VoIP, а някои – мобилни устройства и приложения, и разполагат със страница в социалните мрежи. Те обаче не употребяват облачно базирани платформи и решения и показателите им, измерени през ръстовете на оборота и заетостта, изостават от тези на лидерите на всеки пазар.

  • Мудните

Като цяло се отличават с ниско ниво на технологично приложение – нямат и онлайн присъствие. Само около 60% от тях използват компютри, достъп до интернет, или базовата функционалност на инструментите за повишаване на продуктивността си, а резултатите им са по-слаби от тези на компаниите в първите две категории.

 

Петте двигатели на растежа

Изследването на BCG потвърждава ясната връзка между агресивното приложение на новите технологии и високите резултати в МСП, но това е само част от историята: лидерите жънат многостранни ползи от използваните технологични инструменти.

Изследването откроява пет основни начина, по които лидерите използват технологията за задвижване на растежа:

 

1.     Те достигат нови пазари и си сътрудничат с потребители и служители

Почти всички технологични лидери са онлайн, 88% от тях разполагат с широколентови връзки, 2/3 използват мобилни устройства и имат страници в социалните медии. Те вярват, че работата, базирана на технологиите, им позволява да се съревновават с по-големите компании. Използват облачно базирани комуникационни средства за връзка, координация и взаимодействие с клиенти, доставчици и служители навсякъде.

Обхват на бизнеса на технологичните лидери

За технологичните лидери е много по-вероятно да имат широка в географско отношение клиентска база

Както в развитите, така и в развиващите се пазари, лидерите имат много повече международни клиенти от мудните.

Лидерите общуват с потребителите си както директно през VoIP и онлайн портали, така и индиректно през социалните мрежи, което укрепва взаимоотношенията и изгражда марките им.

2/3 от лидерите вярват, че клиентите им са по-доволни благодарение на технологията. Мелиса Шин – главен изпълнителен директор на американската компания за ръчни чанти Dagne Dover: „Технологията ме свързва с клиентите в реално време; те искат да разговарят помежду си и с марката – очакват го. Технологията ни позволява да сме уникални, персонални и приятели с потребителите си, без някога да сме се виждали лично.“

Технологиите увеличават мобилността на работното място, която пък улеснява достъпа до талант. Нещо повече – облачните технологии за сътрудничество дават възможност на лидерите сред малките и средни предприятия да управляват лесно и ефективно разпръснатата си мобилна работна сила. Служителите на много МСП в тази категория често са разпръснати в различни локации; това е особено приложимо в развиващите се пазари, където над 1/3 от компаниите имат служители, разположени извън домашния си регион, а почти една 1/5 имат служители в чужбина. Онлайн средствата дават на тези компании способността да мобилизират организационния си потенциал отвъд националните граници – предимство, което е от особена важност за малките и средни предприятия, разполагащи с ограничен ресурс.

 

2.     Извличат полза от мащабируемостта и гъвкавостта на облачните технологии

Интернет предостави на малките и средни предприятия възможността да се съревновават с други компании, независимо от местоположението си. Облачните възможности им позволяват да се изправят срещу пазарни участници с всякакъв размер, предоставяйки възможности за плащане в реално време. Решения за бизнеса, като инфраструктура, платформи и софтуер като услуги (IaaS, PaaS и SaaS) позволяват на малките и средни предприятия да изграждат гъвкаво и постепенно синтетичен мащаб, елиминирайки нуждата от големи, авансови капиталови разходи в полза на по-управляемите, текущи оперативни разходи. Това се отнася както до IT покупките, така и до разходите за навлизането на нови пазари изобщо. Компания, разполагаща с подобни ресурси вече не се нуждае от откриването на нов физически офис или производство в нова държава, за да получи достъп до възможностите и клиентите й.

Компанията за енергийни блокчета по поръчка Element Bars от Чикаго използва облачни услуги за справяне с пиковия поръчков трафик, последвал появата на продуктите им в телевизионно риалити. „Сайтът ни не се срина – споделя главният изпълнителен директор Джонатан Милър. И не се наложи да купуваме цяла система с функции, които не се отнасят до бизнеса ни.“

Сред секторите, консумиращи значителните сезонни ползи от мащабируемостта на облака са търговците на дребно, които се справят по-лесно с пиковете в сезонното търсене, както и селското стопанство, което също има силно изразена сезонност. Заради присъщия на облака модел за плащане само на използваното на тези сектори не се налага да поддържат технология, която използват само в пикови периоди. Сундар Лакшман – индийски предприемач с два стартиращи бизнеса: „Не мога да си представя какво бихме правили без облачните услуги: те позволяват на стартъпи като нас да се съревновават почти без нуждата от капиталови разходи.“

Много малки и средни предприятия имат достъп до облачно базирани услуги през различни устройства – таблети и умни телефони, даващи им възможност да запазят свързаността си в движение. Подобна гъвкава мобилност е особено важна в държави с ограничен достъп до широколентов интернет; за МСП в подобни държави мобилните устройства често са единственият начин да бъдат онлайн.

Сюзън Машибе, създател на TanJet – компания за частни самолетни услуги в Танзания – планира да използва свързани с облак таблети, така че полевите й служители да имат достъп до системата за планиране на ресурсите в предприятието (ERP), без да се налага да ходят до офиса, запазвайки същевременно и офлайн достъпа си. Подобна гъвкавост е от критична важност в държава с несигурен и ненадежден достъп до интернет като Танзания.

Облакът предлага гъвкавост и обезпеченост в случай на природни бедствия. След земетресението в Япония и цунамито в Тайланд например, компаниите с облачни възможности, като съхранение на данни, IaaS и SaaS се възстановиха в рамките на часове, докато разчитащите на хардуер и софтуер бяха опустошени. Сара Янг, основател и изпълнителен директор на MNE Creations – базирана в Шанхай компания за разработка на образователни, мобилни игри: „Много удобно и успокояващо е, че си обезпечен някъде в случай на хардуерен провал.“

 

Кои са останалите двигатели на успеха на технологичните лидери сред малките и средни предприятия? Четете в следващия ни пост по темата.

 

Източник: Ahead of the curve. Lessons on technology and growth from small-business leaders. The Boston Consulting Group

Сподели, ако статията ти е харесала 🙂

Публикуване на коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *